Seuran historia

Airiston Salibandy ry (ASB) on perustettu toukokuussa 2020. Airisto SB on salibandyn erikoisseura.

Airiston SB:lla on Salibandyliiton sarjoissa noin 20 joukkuetta. Suurin osa seuran pelaajista on alle 12-vuotiaita. Yhteensä jäseniä seuralla on noin 270 kpl

Seuran juuret kasvoivat Hirvensalon Voimistelu- ja Urheiluseura Heiton salibandyjaostossa.

2015

Heiton salibandyjaosto ottaa käyttöön lyhenteen ”SB Hirvensalo”. Seuraan tulee uusia aktiiveja, jotka perustavat 2009-2010-syntyneille tytöille ja pojille salibandykerhon.

2016-2020

Salibandykerhojen toiminta lähtee hurjaan kasvuun. Uusien ns. SBH-aktiivien määrä kasvaa nopeasti. Uudet aktiivit tuovat mukanaan seuraan myös miesten kakkos- ja kolmosdivarien sarjapaikat/joukkueet.

SBH-aktiivien työn tuloksena salibandyjaosto saa mm. oman logon ja uuden pelipaitojen värin. SBH-toimijat aloittavat mm. määrätietoisen markkinoinnin ja viestinnän.

Salibandyjaosto kasvaa moninkertaisesti suuremmaksi kuin emoseura Heiton muut toiminnot yhteensä.

Keväällä 2019 perustetaan salibandyjaoston ensimmäinen virallinen toimielin, johtoryhmä. Enemmistö johtoryhmästä on näitä ns. SBH-aktiiveja, eli vuonna 2015 aloitetun kerhotoiminnan kasvun myötä toimintaan mukaan tulleita äitejä ja isiä, uuden aikakauden seuratoimijoita.

Kaudella 2019-2020 nämä SBH-aktiivit mm. suunnittelevat uudet nettisivut, perustavat vähävaraisten rahaston, osallistuvat erilaisiin valmennusprojekteihin, rakentavat varastokopin jnejne. Kauden aikana kasvu ja kehitys jatkuvat voimakkaina.

Valitettavasti nopealla kasvulla ja kehityksellä on myös hintansa, sillä jo keväällä 2020 erot toimintatavoissa ja arvoissa vanhojen Heitto-toimijoiden ja uuden sukupolven SBH-aktiivien kesken kasvavat liian suuriksi ja salibandyjaostoa uhkaa hajoaminen. SBH-aktiiveja lopettaa ja joukkueita on siirtymässä pois Heiton alta.

Johtoryhmän enemmistön muodostavat SBH-aktiivit perustavat yhdessä muiden SBH-toimijoiden kanssa uuden salibandyn erikoisseuran, Hirvensalon Salibandyn, jonka virallinen lyhenne Salibandyliiton sarjoissa on tuttu SBH. Tavoitteena on rakentaa, turvata ja varmistaa avoimeen, läpinäkyvään ja oikeudenmukaiseen toimintaan perustuva salibandyn laadukas harrastaminen Turun saarilla.

Hirvensalon Salibandy ehdottaa Heitolle, että SBH liittyisi Heiton yhdistysjäseneksi ja olisi siten jatkossakin osa Heitto-yhteisöä. Hirvensalon Voimistelu- ja Urheiluseura Heitto ei tähän kuitenkaan jostain syystä suostu, joten SBH irtautuu kokonaan itsenäiseksi urheiluseuraksi.

Tämän jälkeen konflikti vain pahenee ja saa lajipiireissä jopa valtakunnallista julkisuutta.

Elokuussa 2020 Hirvensalon Salibandy toteaa, että seuran toiminnan kannalta paras ratkaisu on nimen ja visuaalisen ilmeen muuttaminen siten, että seuraa ei enää jatkossa sekoitettaisi Hirvensalon Heiton toimintaan.

Syyskuun alussa yhdistys tekee PRH:lle muutosilmoituksen yhdistyksen nimen muuttamisesta Airiston Salibandy ry:ksi.

6.9.2020 seura julkaisee nimenmuutoksensa ja Airiston Salibandy on syntynyt!